Svar: Dagsplan til 14 måneder
20. marts 2018
Alder:
14 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev :)
Det er altid svært, når børn går fra to lure til at sove en lidt længere lur midt på dagen, og det vil ofte være sådan, at du i overgangen er nødt til at være lidt fleksibel. Så det betyder, at din datter nogle dage stadig vil have behov for sine to lure, og andre dage kan du fint lade hende nøjes med en lur.
Det betyder naturligt også, at hendes spisetider godt kan ændre sig lidt alt efter, hvad dagen bringer - men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i ydertidspunkterne, så hun stadig kommer op til samme tid hver dag og også kommer i seng til nogenlunde samme tid hver aften - så kan antallet at lure og tidspunkter for mad så flytte sig lidt inden for de to ydertidspunkter :)
En dagsplan med en lidt længere middagslur dagligt kunne se således ud:
Dagen starter 7-7.30
Morgenmad 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, 1/2 hårdkogt æg, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Det kan også være en lille portion tykmælk med frisk revet frugt, frugtmos eller bær... Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes f.eks. lidt kogte grøntsagssnacks, imens du laver aftensmaden klar
18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, karrtofler, grøntsasger, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som hun selv spiser med fingrene og med gaffel og du må også meget gerne hjælpe med lidt på en ske... Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres evt. med lidt creme, gøres klar til natten...
Tilbydes evt. en godnatgrød ca kl 19.30 og får derefter børstet tænder...
Puttes til natten ca kl 20...
Når hun om et par måneder starter i vuggestue, og skal vænnes til en rytme, hvor hun først tilbydes sit morgenmåltid kl 8.30, så kan du bytte rundt på de to måltider - så hun hjemme starter dagen med lidt frugt og så får grød eller lignende i vuggestuen. Du kan også vælge at bibeholde et større morgenmåltid hjemme, hvis du fornemmer, at hun faktisk er sulten om morgenen og så må hun spise lidt mindre af det de serverer i vuggestuen. Det vigtigste er, at hun bliver tilbudt sund og nærende kost - når hun er sulten og parat til at spise :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående dagsplan lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske