Svar: Dagsplan til 14 måneder

20. marts 2018

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Dorthe

Tak for dit brev :)

Det er altid svært, når børn går fra to lure til at sove en lidt længere lur midt på dagen, og det vil ofte være sådan, at du i overgangen er nødt til at være lidt fleksibel. Så det betyder, at din datter nogle dage stadig vil have behov for sine to lure, og andre dage kan du fint lade hende nøjes med en lur.

Det betyder naturligt også, at hendes spisetider godt kan ændre sig lidt alt efter, hvad dagen bringer - men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i ydertidspunkterne, så hun stadig kommer op til samme tid hver dag og også kommer i seng til nogenlunde samme tid hver aften - så kan antallet at lure og tidspunkter for mad så flytte sig lidt inden for de to ydertidspunkter :)

En dagsplan med en lidt længere middagslur dagligt kunne se således ud:

Dagen starter 7-7.30

Morgenmad 7.30: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, 1/2 hårdkogt æg, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca 12.30

Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Det ...

Annonce

... kan også være en lille portion tykmælk med frisk revet frugt, frugtmos eller bær... Vand af kop.

Før aftensmad - tilbydes f.eks. lidt kogte grøntsagssnacks, imens du laver aftensmaden klar

18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, karrtofler, grøntsasger, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som hun selv spiser med fingrene og med gaffel og du må også meget gerne hjælpe med lidt på en ske... Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres evt. med lidt creme, gøres klar til natten...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes evt. en godnatgrød ca kl 19.30 og får derefter børstet tænder...

Puttes til natten ca kl 20...

Når hun om et par måneder starter i vuggestue, og skal vænnes til en rytme, hvor hun først tilbydes sit morgenmåltid kl 8.30, så kan du bytte rundt på de to måltider - så hun hjemme starter dagen med lidt frugt og så får grød eller lignende i vuggestuen. Du kan også vælge at bibeholde et større morgenmåltid hjemme, hvis du fornemmer, at hun faktisk er sulten om morgenen og så må hun spise lidt mindre af det de serverer i vuggestuen. Det vigtigste er, at hun bliver tilbudt sund og nærende kost - når hun er sulten og parat til at spise :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående dagsplan lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!